Zapaść po narkotykach – jakie są objawy?

Mianem zapaści określa się stan, który jest skutkiem niewydolności krążenia i objawia się m.in.: przyspieszonym tętnem, obniżonym ciśnieniem, osłabieniem i płytkim oddechem, utratą przytomności. To stan bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia, wymagający natychmiastowego wezwania karetki pogotowia.

Czego dowiesz się z artykułu:

  • Co to jest zapaść po narkotykach?
  • Jakie są objawy zapaści po narkotykach?;

Kiedy jesteś narażony na zapaść narkotykową?

Kiedy tracisz kontrolę nad ilością zażywanych środków odurzających, narażasz się na zapaść przez narkotyki. Gdy narkoman jednorazowo przyjmie zbyt wysoką dawkę narkotyku może pojawić się zaburzenie krążenia, które polega na nagłym spadku objętości krwi w połączeniu z rozszerzeniem naczyń krwionośnych. Niezależnie od rodzaju zażytej substancji osoba w stanie zapaści może skarżyć się na silne osłabienie, doznawać drgawek i mieć zaburzenia oddychania, które najczęściej kończą się utratą przytomności. To bardzo niebezpieczna sytuacja, ponieważ można wtedy np. udusić się własnymi wymiocinami lub doznać poważnego urazu głowy przy niekontrolowanym upadku.

Wpływ narkotyków na organizm człowieka bywa nieprzewidywalny. Dotyczy to zwłaszcza tzw. dopalaczy, których skład często nie jest znany nawet osobie, która po nie sięga oraz mefedronu, o którym wciąż zbyt mało wiemy. Istnieje więc ryzyko, że zapaść od narkotyków pojawi się także u osoby, która sięga po nie od niedawna i w niewielkich ilościach. Szkodliwość narkotyków jest bezsprzeczna, ale ma też mocno zindywidualizowany charakter, co oznacza, że poszczególne substancje uzależniające mogą inaczej i w innym tempie zadziałać na każdego, kto po nie sięga.

Pamiętaj! Nielegalne substancje psychoaktywne nie są poddawane żadnym testom i badaniom klinicznym, a ich wpływ na organizm człowieka jest często nieznany - testujesz je na sobie na własne ryzyko!

Zapaść narkotykowa - objawy po najczęściej stosowanych narkotykach

Objawy, które pojawiają się po przedawkowaniu marihuany:

  • obniżone ciśnienie krwi,
  • problemy z oddychaniem,
  • suchość w jamie ustnej
  • zawroty głowy,
  • senność,
  • przyspieszona akcja serca.

Objawy, które pojawiają się po przedawkowaniu kokainy:

  • nudności i wymioty,
  • silne pobudzenie,
  • rozszerzone źrenice,
  • drgawki,
  • omamy,
  • zaburzony rytm serca,
  • atak paniki.

Objawy, które pojawiają się po przedawkowaniu heroiny:

  • zatrzymanie oddechu przy wyczuwalnym tętnie,
  • spowolnienie akcji serca,
  • spadek ciśnienia tętniczego,
  • spadek temperatury ciała,
  • zaburzenia świadomości, śpiączka
  • zwężone źrenice (tzw.szpilkowate źrenice).

Objawy, które pojawiają się po przedawkowaniu mefedronu:

  • zaburzenia rytmu serca,
  • przyspieszenie akcji serca,
  • podniesienie ciśnienia krwi,
  • zwiększone ryzyko udaru mózgu.
Potrzebujesz pomocy lub ktoś z Twoich bliskich?
Koniecznie skontaktuj się z naszym ośrodkiem leczenia uzależnień. Pomożemy!

Jak się zachować, kiedy ktoś dozna zapaści od narkotyków w naszej obecności

W każdym przypadku wystąpienia objawów zatrucia substancją psychoaktywną należy wezwać pogotowie ratunkowe.

Podejmując działania ratownicze zachowaj spokój, upewnij się czy Tobie i poszkodowanym nie zagraża niebezpieczeństwo, czy możesz bezpiecznie podejść do poszkodowanego. Jeśli nie masz możliwości, nie jesteś w stanie lub nie chcesz wykonywać oddechów ratowniczych (np. zakrwawiona twarz, wymiociny, itp.), możesz prowadzić reanimację ograniczoną tylko do uciśnięć klatki piersiowej (wykonuj je bez przerwy, z częstotliwością 100 uciśnięć na minutę).

Jeśli możesz i jest taka potrzeba, poproś o pomoc osoby postronne, ale pamiętaj - przydzielaj zadania konkretnym ludziom, a nie wołaj "niech mi ktoś pomoże!". Zwracaj się bezpośrednio, np. Pani w czerwonej kurtce, proszę podać mi swoją siatkę, podłożymy ją panu pod głowę itd.

Gdy na miejsce zdarzenia przybędzie pomoc medyczna koniecznie poinformuj, że poszkodowany zażył substancję psychoaktywną - jeśli wiesz, powiedz jaki to narkotyk, w jakiej ilości oraz kiedy. Ważne jest zabezpieczenie i zachowanie butelek, strzykawek i innych opakowań, które znajdują się przy poszkodowanym.

Zapaść serca po narkotykach, przyjazd karetki i co dalej?

Osoba odratowana z zapaści narkotykowej musi podjąć leczenie odwykowe. Leczenie uzależnienia od narkotyków obejmuje:

Dobrym rozwiązaniem jest prywatny ośrodek leczenia uzależnień, który prowadzi terapię na bardzo wysokim poziome za rozsądne pieniądze. Kompleksowe leczenie osoby uzależnionej wymaga zastosowania całościowego, profesjonalnego podejście do pacjenta, ponieważ każdy z nas jest inny i ma inną historię uzależnienia. Tylko indywidualna praca z osobą pragnącą wyjść z nałogu daje możliwość uzyskania satysfakcjonujących efektów. Prywatny ośrodek leczenia uzależnień to miejsce dla osób, które chcą podjąć walkę o nowe życie.

W dobrym ośrodku cennik leczenia uzależnień od narkotyków obejmuje nie tylko diagnostykę, detoks i psychoterapię, ale także koszt zakwaterowania, wyżywienia oraz opieki najlepszych specjalistów, którzy wspierają pacjentów podczas ich walki z uzależnieniem. Należy zaznaczyć, że pobyt w placówce daje coś, co trudno przeliczyć na pieniądze: wolność, zdrowie i zupełnie nowe, lepsze życie.

 

Czytaj dalej:

Na czym polega detoks narkotykowy?

Jak wysłać narkomana na przymusowy odwyk?

Metody leczenia uzależnienia od narkotyków

Call Now Button