JAK ZREZYGNOWAĆ Z PICIA ALKOHOLU? Jak przestać pić

Istotą każdego uzależnienia jest silny przymus brania substancji lub wykonywania określonej czynności. Nic dziwnego, że dla alkoholika zrezygnowanie z alkoholu wydaje się właściwie niemożliwe. Jednak jak pokazuje wiele inspirujących historii trzeźwych nałogowców, dzięki wytężonej pracy nad sobą oraz uczestnictwie w profesjonalnej terapii wszystko może okazać się wykonalne. Jak przestać pić i poprawić jakość swojego życia?

Kiedy należy zrezygnować z picia alkoholu?

Nasze społeczeństwo nie tylko nie ma nic przeciwko osobom spożywającym alkohol, ale wręcz uznaje picie za coś pozytywnego i pożądanego w niektórych sytuacjach. Wielu z nas trudno jest wyobrazić sobie świętowanie specjalnej okazji lub choćby weekendowe grillowanie bez napojów wyskokowych. W dodatku wciąż zdarza nam się wierzyć w wyssane z palca mity dotyczące pozytywnego wpływu alkoholu na nasz organizm, np. w to, że najlepszym lekiem na niestrawność jest kieliszek wódki z pieprzem, a koniak to uniwersalny sposób na przeziębienie i grypę. Tymczasem alkohol to nic innego jak trucizna i silnie uzależniający narkotyk (którego legalność nie wpływa w żaden sposób na bezpieczeństwo przyjmowania). W związku z tym każdy z nas z pewnością poczułby się lepiej, gdyby całkowicie z niego zrezygnował lub znacząco ograniczył jego spożycie. Po takim kroku możemy się spodziewać m.in. poprawy jakości snu, podwyższenia odporności oraz odciążenia wątroby i trzustki.

Przeczytaj również: Objawy choroby alkoholowej

Rezygnacja z picia alkoholu

Najważniejszą przesłanką do zrezygnowania z picia alkoholu jest jednak rozwój nałogu. Jakie sygnały świadczą o tym, że powinniśmy jak najszybciej zmienić swoje życie? Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na nasilającą się potrzebę spożywania tej substancji, aktywne poszukiwanie okazji do napicia się, zmianę tolerancji (czyli coraz „mocniejszą głowę”), używanie alkoholu do regulacji swojego nastroju, luki pamięciowe i „urwane filmy”, picie wbrew zaleceniom lekarskim (np. podczas przyjmowania antybiotyku lub ciąży) oraz unikanie rozmów o swoim piciu.

Jak nie pić alkoholu - Program 24-godzinny

Dla każdego nałogowca myśl o powstrzymaniu się od zażywania substancji już do końca życia wydaje się niezwykle przytłaczająca i wręcz niemożliwa do zrealizowania. W dodatku jeśli postanowimy, że już nigdy nie weźmiemy alkoholu do ust, w żadnym momencie nie będziemy mogli uznać, że osiągnęliśmy pełny sukces. Znacznie łatwiej jest założyć sobie, że nie będziemy pili przez jedną dobę... i powtarzać to postanowienie każdego dnia. Takie podejście wydaje się znacznie bardziej realistyczne, a po każdych 24 godzinach następuje nagroda w postaci satysfakcji z dotrzymanej obietnicy.

Przeczytaj również: Alkoholizm - objawy i leczenie


 

JAK ZREZYGNOWAĆ Z PICIA ALKOHOLU?
Chcesz zapisać się na terapię alkoholową?
Skontaktuj się z nami, postaramy się dobrać dla Ciebie najwłaściwszy okres terapii alkoholowej w naszym Ośrodku Leczenia Uzależnień.

Program HALT

Jak nie pić alkoholu? Program HALT to jeden z filarów filozofii zdrowienia. Skrót ten został utworzony od pierwszych liter czterech anglojęzycznych słów: hungry – głodny, angry – rozzłoszczony, lonely – samotny i tired – zmęczony. Każdy z tych stanów sprawia, że zrezygnowanie z picia alkoholu staje się znacznie trudniejsze. Dowolna z wymienionych sytuacji może poważnie zagrozić trzeźwości, zaś skumulowanie kilku z nich z bardzo dużym prawdopodobieństwem skończy się przerwaniem abstynencji. Z tego powodu alkoholicy po terapii powinni prowadzić zdrowy, zbilansowany tryb życia: dbać o swoją dietę, regularnie zażywać ruchu, otaczać się życzliwymi ludźmi i unikać stresu. Cały proces trzeźwienia sprowadza się właściwie do jednej rzeczy: troskliwego dbania o siebie, tak jak opiekowalibyśmy się bliską osobą.

Autor: Alicja Skibińska - psycholog

 

 

Call Now Button