Jak uzupełnić elektrolity po alkoholu?

Elektrolity są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Każdy zna to słowo, tym bardziej, że równie często pojawia się w reklamach różnych produktów. Nie każdy jednak jest w stanie powiedzieć co to są elektrolity i jaką pełnią funkcję dla organizmu? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w tym artykule, w którym podpowiemy również jak uzupełnić elektrolity po alkoholu i skąd bierze się kac?

Co to są elektrolity?

Elektrolity to nic innego jak pierwiastki naturalne występujące w organizmie każdego człowieka, w jego krwi, osoczu oraz płynach tkankowych. Należą do nich wodne roztwory takich jonów jak:

  •         sód,
  •         potas,
  •         wapń,
  •         magnez,
  •         chlor,
  •         fosforany.

Organizm człowieka w celu prawidłowego funkcjonowania musi utrzymywać odpowiedni ich poziom, ponieważ zarówno ich niedobór jak i nadmiar może być przyczyną różnych schorzeń, w tym zaburzeń pracy serca i układu nerwowego. Od obecności elektrolitów zależy gospodarka wodna organizmu, ponieważ są one naładowane dodatnio bądź ujemnie przez co przyciągają cząsteczki wody, która następnie rozprowadzana jest po całym organizmie. W zależności od wieku, płci oraz aktywności fizycznej zawartość wody w organizmie człowieka wynosi około 50% masy ciała (u noworodków nawet 85%, dzieci 65%, a dorosłych 60%). Wraz z wiekiem maleje jednak jej ilość. Woda jest więc niezbędna m.in. w transporcie elektrolitów, a ich niedobory w dużej mierze wynikają właśnie ze słabego nawodnienia ciała. Tylko zdrowy, prawidłowo nawodniony i odżywiony, organizm jest w stanie prawidłowo regulować zawartość elektrolitów w organizmie. Ich wydalanie bowiem ma miejsca każdego dnia – wraz z moczem, kałem, potem itp. natomiast uzupełnienie jest możliwe dzięki dostarczanym pokarmom i płynom.

Prawidłowe stężenie elektrolitów dla osoby dorosłej

Prawidłowe stężenie elektrolitów osoby dorosłej wynosi:

  •         Sód: 135–145 mmol/l
  •         Potas: 3,5–5,1 mmol/l
  •         Magnez: 0,65–1,2 mmol/l
  •         Wapń: 2,25–2,75 mmol/l
  •         Chlor: 98 - 106 mmol/l
  •         Fosforany: 0,81-1,62 mmol/l

Aby sprawdzić stężenie jonów w organizmie wystarczy przeprowadzić badanie zwane jonogramem. Najczęściej wykonuje się go wówczas, gdy istnieje podejrzenie ich niedoboru, ale często też lekarz zleca je profilaktycznie, by wykluczyć możliwość wystąpienia innych chorób. Ocena stężenia elektrolitów wykonywana jest na próbce krwi pobranej z żyły. `

Jak tracimy elektrolity?

Najwięcej elektrolitów tracimy w czasie upałów oraz w trakcie intensywnych ćwiczeń fizycznych. Im wyższa temperatura, tym bardziej się pocimy, a to z kolei sprawia, że równowaga jonowa zostaje zaburzona. Podobnie dzieje się w sytuacji, gdy jesteśmy chorzy a nasz organizm walczy z infekcją. Na zaburzenie gospodarki elektrolitowej narażone są także osoby, które zmagają się z zatruciem i wymiotują, chorują na bulimię czy też są uzależnieni od alkoholu. W tym ostatnim przypadku należy pamiętać, że alkohol wypłukuje z organizmu cenne składniki odżywcze, w tym jony.

Objawy niedoboru elektrolitów w organizmie

Objawy niedoboru elektrolitów zależą głównie od pełnionych przez nie funkcji, stąd też niedobór konkretnego anionu lub kationu może wiązać się z występowaniem odmiennych symptomów. Czasami więc wystarczy zmiana diety i przejście na tzw. zdrowy styl życia, by wyrównać ich poziom.

Rozpoznanie niedoboru elektrolitów nie jest trudne, ponieważ wśród najczęstszych objawów wymienia się:

  •         ogólne osłabienie organizmu,
  •         zawroty głowy,
  •         omdlenia,
  •         kołatanie serca,
  •         arytmia,
  •         drżenie i skurcze mięśni,
  •         nadciśnienie,
  •         senność,
  •         pogorszenie samopoczucia,
  •         obrzęki,
  •         biegunki lub zaparcia.

Należy także mieć na względzie fakt, że znaczny niedobór sodu czy potasu może stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia.

Skąd się bierze kac po alkoholu?

Spędzając czas z przyjaciółmi zazwyczaj pijemy także alkohol. Niestety nie każdy potrafi się kontrolować i niektórzy znacznie przesadzają z jego ilością, co kończy się nieprzyjemnym samopoczuciem następnego dnia. Dzieje się tak dlatego, że alkohol wywołuje w organizmie szereg reakcji, które niekoniecznie są dla niego korzystne. Spożywając go musimy liczyć się z wieloma konsekwencjami m.in. utratą zahamowani, zaburzeń świadomości oraz zakłóceniem wielu procesów fizjologicznych takich jak: trawienie czy też krążenie krwi. Objawy zatrucia alkoholowego powstają dlatego, że ulega on rozkładowi w wątrobie, gdzie wytwarzane są wówczas substancje toksyczne dla organizmu m.in. aldehyd octowy. Trawienie alkoholu znacząco obciąża wątrobę przez co spada jej wydolność. Im więcej pijemy, tym gorzej funkcjonuje, a to z kolei sprawia, że musimy liczyć się z nieprzyjemnymi konsekwencjami z następnego dnia. Metabolizm etanolu obciąża też inne narządy i układy przez co również spada ich wydajność. Alkohol sprawia, że:

  •         spowolniona zostaje przemiana węglowodanów będących głównym źródłem energii,
  •         dochodzi do zmian hormonalnych, głównie związanych z działaniem oksytocyny i wazopresyny,
  •         nerki wydalają dużą ilość płynu, jednocześnie usuwając z organizmu wiele niezbędnych pierwiastków takich jak: potas czy magnez,
  •         następuje odwodnienie organizmu i zaburzenie gospodarki elektrolitowej.

Jeżeli więc spożywając alkohol w dużych ilościach dopuścimy do tego, że nasze nerki przestaną prawidłowo funkcjonować, z naszego organizmu zostaną wydalone znaczne ilości niezbędnych jonów. Proces utraty płynów i elektrolitów dodatkowo mogą nasilić wymioty i biegunka, która często towarzyszy zbyt dużemu spożyciu wysokoprocentowych trunków. Niedobory elektrolitów pod wpływem alkoholu są jednym z głównych powodów występowania kaca w dniu następnym.

Jak uzupełnić elektrolity po alkoholu?

Aby zapobiec utracie elektrolitów podczas picia alkoholu należy zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. I tutaj warto sięgnąć po wysokomineralizowaną wodę (powinna zawierać minimum 50 mg/l magnezu, 150 mg/l wapnia oraz do 1500 mg/l sodu i chlorków) zamiast coli, która często jest elementem drinków. Kac jest stanem, który wymaga odpoczynku i uzupełnienia wielu niedoborów, co w przypadku nałogowych alkoholików jest znaczące. Nawodnienie i posiłek to podstawa, nawet mimo tego, że nie odczuwamy głodu należy odtworzyć rezerwy glukozy. Warto sięgnąć po sok pomidorowy oraz zastosować dietę bogatą, m.in. w pomidory, banany, awokado, suszone morele, mleko, kasze, płatki owsiane, naturalne kakao czy też gorzką czekoladę.

Aby dostarczyć organizmowi:

  •         sód – sięgnijmy po sól kuchenną lub sok pomidorowy,
  •         potas znajdziemy w bananach, pomidorach, ziemniakach, nasionach czy orzechach,
  •         chlorek w oliwkach, sałacie i soli,
  •         magnez w nasionach dyni, słonecznika, szpinaku, jarmużu, otrębach, bobie, gorzkiej czekoladzie, migdałach,
  •         wapń w przetworach mlecznych, sardynkach, figach, jarmużu czy brokułach.

W przypadku nałogowych alkoholików detoks alkoholowy to pierwszy krok do zmiany trybu życia. Uzupełnienie elektrolitów powinno być przeprowadzone pod nadzorem lekarza, ponieważ organizm osoby uzależnionej jest wyniszczony dużą ilością toksyn oraz brak dbałości o zróżnicowaną dietę i zbilansowany tryb życia. Detoks wiąże się przede wszystkim z koniecznością abstynencji, a przerwanie ciągu alkoholowego jest procesem długotrwałym i niebezpiecznym. Objawy braku elektrolitów alkoholik będzie odczuwać znacznie dłużej aniżeli osoba zdrowa, której okazjonalnie zdarzyło się wypić zbyt dużo wysokoprocentowych trunków. Niezbędna więc jest także terapia, której celem jest abstynencja i przywrócenie równowagi wodno – elektrolitowej, a w dłuższej perspektywie poprawa ogólnego stanu fizycznego i psychicznego chorego.

Uzupełnienie elektrolitów po spożyciu alkoholu pomoże powrócić nam do pełni sił. Jest ono niezbędne w przypadku nałogowych alkoholików. Po uzupełnieniu elektrolitów odzyskujemy energię i możemy normalnie funkcjonować, a także rozpocząć leczenie, w tym terapię uzależnień.

Call Now Button